(Bron/foto: Politie Basisteam Weerijs)
De 112-app. Sinds kort voor iedereen met Android of iOS te downloaden.Via deze app is het mogelijk om direct contact te maken met de medewerkers op de meldkamer (dus ook die van de brandweer of ambulance). Dit gebeurt in eerste instantie door te bellen, maar door de connectie die op dat moment ontstaat is er ook een mogelijkheid om met de centralist op de meldkamer te chatten. Dit is een handige functionaliteit voor mensen die doof- of slechthorend zijn (maar vervangt niet de app Tolkchat), mensen die moeite hebben met spreken, mensen die geen Nederlands/Engels spreken of als het om een andere reden niet lukt of zelfs gevaarlijk is om te spreken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een heterdaad inbraak of iemand die achterna gezeten of lastig gevallen wordt. Via de chatfunctie – die overigens alleen werkt als je verbinding hebt met het internet – kan er in de app in de moedertaal van de melder gecommuniceerd worden met de meldkamer door een automatische vertaling. Ook wordt tijdens een actieve internetverbinding de locatie van de melder automatisch naar de meldkamer gestuurd. Bellen via de app werkt overigens altijd, ook zonder internet en zelfs zonder simkaart, alleen dan worden de gegevens niet meegestuurd.
TIP: vul meteen na het downloaden je persoonlijke gegevens en voorkeuren in, zo is de app meteen klaar voor gebruik op het moment dat dit nodig is.