(Bron/foto: Politie Basisteam Weerijs)
Wij ontvangen wederom meerdere meldingen over telefonische babbeltrucs in ons werkgebied. Hier word verteld dat de politie inbrekers heeft gearresteerd, die in het bezit waren van een lijstje met adressen. Op dat lijstje stond zogenaamd ook het adres van het beoogde slachtoffer. De politiemedewerker belde om de mensen te waarschuwen. Ook wilde hij graag helpen door waardevolle spullen en geld veilig te bewaren, totdat alle inbrekers waren aangehouden. In een aantal gevallen verscheen er inderdaad iemand aan de deur om die spullen op te halen.
Wat kunt u doen?
Heeft u ouders die op leeftijd zijn? Een opa of oma? Werkt u met oudere mensen? Praat dan over deze vorm van criminaliteit en druk mensen op het hart dat de politie nooit om pinpassen en/of pincodes vraagt en nooit aan de deur komt om waardevolle spullen op te halen en veilig te bewaren. Ook medewerkers van instanties, bankmedewerkers etcetera, zullen dit nooit doen. Zorg bijvoorbeeld ook voor een lijstje met handige telefoonnummers van de politie, de bank, de thuiszorginstantie etcetera. Op die manier kan iemand sneller checken of degene die belt ook daadwerkelijk van één van die instanties is. Wordt u gebeld door iemand die zich voordoet als agent, bankmedewerker enzovoorts? Ga dan geen gesprek aan. Geef geen details over uzelf, zoals bijvoorbeeld uw adres. Bevestig dit soort gegevens ook niet als de beller dingen over u opnoemt. Hang op en bel de instantie die u zogenaamd gebeld heeft om het verhaal te controleren.
Doe niet zomaar de deur open voor iemand die zegt van de politie of van de bank te zijn. We kunnen ons, in uniform én in burger altijd legitimeren. Wij vinden het niet erg om te wachten totdat u heeft kunnen controleren dat we te goeder trouw zijn.